The Star of David (✡), known in Hebrew as the Shield of David or Magen David (Hebrew מָגֵן דָּוִד; Biblical Hebrew Māḡēn Dāwīḏ [maːˈɣeːn daːˈwiːð], Tiberian [mɔˈɣen dɔˈvið], Modern Hebrew [maˈɡen daˈvid], Ashkenazi Hebrew and Yiddish Mogein Dovid [ˈmɔɡeɪn ˈdɔvid] or Mogen Dovid), is a generally recognized symbol of modern Jewish identity and Judaism. Its shape is that of a hexagram, the compound of two equilateral triangles. Unlike the menorah, the Lion of Judah, the shofar and the lulav, the Star of David was never a uniquely Jewish symbol.
During the 19th century the symbol began to proliferate amongst the Jewish communities of Eastern Europe, ultimately being used amongst the Jewish communities in the Pale of Settlement. A significant motivating factor was the desire to imitate the influence of the Christian cross.The earliest Jewish usage of the symbol was inherited from medieval Arabic literature by Kabbalists for use in talismanic protective amulets (segulot) where it was known as a Seal of Solomon. The symbol was also used in Christian churches as a decorative motif many centuries before its first known use in a Jewish synagogue. Prior to the 19th century, official use in Jewish communities was generally known only in the region of today's Czech Republic, Austria and possibly parts of Southern Germany, having begun in medieval Prague.
The symbol became representative of the worldwide Zionist community, and later the broader Jewish community, after it was chosen as the central symbol on a flag at the First Zionist Congress in 1897.
The identification of the term "Star of David" or "Shield of David" with the hexagram shape dates to the 17th century. The term "Shield of David" is also used in the Siddur (Jewish prayer book) as a title of the God of Israel.
Siyon
Yıldızı ismi sonradan verilmiştir. Asıl ismi Magen David'dir. Davut
Kalkanı anlamındadır. Davut(as)'ın Calut'a (Tevrat'a göre Golyat) ve
ordusuna karşı mücadelesinde kalkanının üzerine çizdiği işarettir.
Yahudi Kutsal Kitabına göre, “Golyat” adlı dev cüsseli bir adamla
savaşırken(I. Samuel 17. Bölüm), küçük yaştaki Davud’u koruyan kalkanın
üzerine, onun ismini gösteren bir altıgen motifi işlenmişti .
Davut(David/ ד ו ד ) İbranice’de: “dalet( ד )-vav( ו )-dalet( ד)”
şeklinde üç harfle yazılır. Çok eski İbrani alfabesinde ise dalet harfi
Yunan alfabesindeki “delta” ya (Δ) benzeyen küçük bir üçgen şekille
yazılırdı. İki “Dalet”in birleşmesi, yani iki üçgenin altıgen bir yıldız
şeklinde çizilmesi Kral Davud’un adını temsil ediyordu. Aslında
“megan”, İbranice’de kalkan anlamına gelir. Megan David te “Davut’un
Kalkanı” anlamını taşır. Bu yıldızın Kral Davud’un kalkanının üzerinde
olmasından ötürü heksegrama daha sonradan Megan David ismi
verilmiştir(Mezmurlar-Zebur- 18. Bölüm).Yine Yahudi inancına göre
Tetrakrammaton olarak bilinen Tanrının ismi YHVH(Yahveh) nin dörtlü kısa
yazılımının hegzagramla ifade edildiği kesinlik kazanmaktadır. Buna
göre YHVH isminin okunuşu, Yahveh’dir. Ancak orijinal yazım Eheyeh’tir.
Orijinal yazımda ise altı harf vardır. Bu harfler, E(alef- א), H(het-
ח), E(alef- א), Y(yod-י), E(alef- א), ve yine H(het- ח) hekzagram’ın
altı köşesinde gösterilir. Talmud’ta verilen bilgilere göre, kötü
ruhları kontrol etmek amacıyla Kral Saleyman’a verilen sihirli yüzük
üzerinde Tanrı’nın en kutsal ismi olan YHVH isminin (Tetrakrammaton) tek
tek işlenmiş olduğu ifade edilir(The Soncino Talmud İngilizceden Çev:
Rabbi Dr. İzador Epstein, London 1915, Gittin böl. 68 a ve b).Kral
Süleyman ile birlikte anılması sonucunda bu altı köşeli yıldız
Süleymanın Mührü (Sgillum Salomonis) ile Davudun Kalkanı aynı simge
olarak anlaşılagelmiştir. Aslında Kral Süleyman’ın mührü, pentagram
olarak da bilinen beş kollu yıldızdır. İkinci Mabed döneminde Davut
Yıldızı, Süleyman Mührü olarak bilinen pentegramla birlikte dini
yapıların süslemeleri başta olmak üzere günlük yaşamda sıkça
kullanılmıştır. Pek de fark edilmeyen bir ayrıntı olarak bu beş kollu
yıldız, Kral Süleyman’ın mühürlü yüzüğünde yer almaktaydı. Megan
David(Davut Yıldızı) ise Kral Davud’un kalkanında yer alan bir simgeydi.
Beş kollu yıldızın Hezekiel’in Yıldızı olarak da adlandırıldığı
olmuştur.
XIII. yüzyıldan sonra altı köşeli yıldız, Almanya ve İspanya'da İbrani Kitab-ı Mukaddes el yazmalarında görülmüştür. Hekzegram’ın Yahudiler tarafından Davut Yıldızı ismiyle kullanıldığına dair en eski kaynak Nahmanides'in erkek torunu tarafından XIV. yüzyılın ilk yarısında yazılmış olan "Sefer ha Gevul" adlı kabbalistik bir eserdir. Hekzegram, Kabbalistlerin kullanımı sonucu kurtarıcı bir mesih beklentisi ve onun soyundan gelecek olan Hz. Davud (a.s.)'un Oğlunun kalkanının bir sembolü hâline geldi. Bu işaretin kurtarıcı bir mesih beklentisi ümidine yönelik yorumu XVII. yüzyılda sahte mesih Sabatay Sevi'nin (M.S. 1626-1676) taraftarları arasında revaç buldu. Bunun sonucu Davud Yıldızı “İsrail Tanrısının Mührü” (Megan ha-Elohe Yisrael) olarak nitelendirildi. Anca bu yorum Yahudiler arasında fazla ilgi görmedi. Davut Yıldızı, XVIII. yüzyılın sonlarında, Yahudiliğin sembolü olma yolunda yeni bir anlam kazandı ve Batı Avrupa'da popüler bir kullanıma sahip oldu. Bu sembolün diğer komşu Bohemya cemaatleri yoluyla Viyana’ya kadar ulaştığı varsayılmaktadır. Viyana’nın eski Yahudi mahallesiyle Hıristiyan Mahallesi arasındaki sınırı belirleyen yerin üzerine bir Davud Yıldızı oyulmuştur. 1656 tarihli ünlü Dikilitaş bugün hala ayaktadır.
Theodor Herzl (M.S. 1860-1904)'in çıkardığı "Die Welt" (Dünya) adlı siyonist dergide altı köşeli yıldızı kullanması, siyonistlerin onu siyonistliğin bir sembolü olarak benimsemelerini sağladı ve böylece 1897'de Basel şehrinde yapılan ilk siyonist kongrede siyonist hareketin sembolü olarak resmen kabul edildi. Davud Yıldızı, Yahudiler için yeni umutların, yeni bir geleceğin ve Filistin'de Yahudi Devleti'ni kurma teşebbüslerinin canlı bir sembolü oldu. Magen David Yahudiliğin simgesi olarak ilk kez 1933’te Prag Yahudi Cemaati tarafından onaylanıp, kullanılmış ve bu cemaatin özel ve resmi sembolü olarak kabul edilmiştir. 1940'larda İkinci Dünya Savaşı yıllarında Naziler, kendi kontrolleri altında bulunan topraklardaki bütün Yahudileri "Yahudi" sözü ve Davud Yıldızı bulunan bir utanç nişanesi kabul ettikleri sarı bir elbise giymeye zorlamışlardı. Bu uygulama sonradan Yahudiler için Davud Yıldızı'na şehitlik ve kahramanlık ifade eden bir anlam kazandırdı. Menora(7 kollu şamdan), Yahudilik için çok daha eski bir sembol olmasına rağmen 1948 yılında kurulan İsrail Devleti, Davud Yıldızı'nı millî bayrakları üzerinde kullandı ve böylece altı köşeli yıldız, Yahudi hayatında oldukça yaygın bir kullanıma sahip oldu ve Yahudilikle özdeşleşti. Siyon Yıldızı ya da Magen David’in önemi Kabbala ile ortaya çıkmıştır. Ünlü Kabbalist(kabala yorumcusu) Gerşon Şolem (Gershon Sholem), bu sembolle ilgili şunları söyler: “Hıristiyan dünyasınca kabul edilen Haç’a karşılık Yahudilerin de özgün bir sembol benimsemeleri ihtiyacı doğmuştu. Haç’ın ifade ettiği anlama sahip olmasa da, Magen David yaygınlıkla tanınıp sevilmiş bir şekildi ve Yahudi dünyasına kendini kolaylıkla kabul ettirmişti.”
Hindu ve Buddist kültürlerinde de önemli bir semboldür hekzegram. Hindu kültüründe Anandra Magra'dır. Sanskritçede “Büyük Mutluluk Yolu” anlamındaki Ananda Marga, mutluluk ifadesi olup yoga ve meditasyon uygulamalarında konsantrasyonu sağlamak amacıyla kullanılan bir semboldür. Aynı zamanda 1955’te kurulan bir sosyal hizmet kuruluşunun sembolü ve ismi olarak da kullanılmaktadır.Ananda Marga, iç içe geçen birbirine zıt iki üçgen, ortasında bir güneş ve svastikadan oluşur. Hindu ezoterizminde yukarı doğru olan üçgen toplumsal yardımı ve dayanışmayı, aşağı doğru olan üçgen de bireyin zihinsel aydınlanmasını ifade eder. Yıldızı çevreleyen güneş ise içsel ve dışa dönük (toplumsal hizmet) çabaların dengesini ve manevi ilerlemeyi sembolize etmektedir. Ortada, güneşin altında bulunan svastika da yerine getirilmesi gereken ruhani ya da nihai hedefi temsil etmektedir. Ananda Marga sembolü Hindistan’ın günlük yaşamında hemen her yerde görülebilen bir semboldür. Bu sembolle bir Hinduya inancının gereği olan kurallar hatırlatılmış olmaktadır. Bu sembol aynı zamanda Brahma’ya ve Brahma, Vişnu ve Şiva’nın birliğine inananların işaretleri olup, inanırları olan erkekler tarafından alınlarına çizilir
Bu tılsımlı gömleğin üzerindeki sembolleri de bir irdelemek de yarar var. Gömleğin boyun kısmındaki yazıyı okuyamıyorum. Sağlı sollu iki küçük yıldız hilal içinde resmedilmiş. İçindeki kufi htla yazılan yazıları da fotoğraf üzerinden okumak hayli zor. Ortadaki büyük yıldız formunun içinde yine kufi htla " maşaAllah, SubhanAllah La havle vela kuvvte illa billah"yazıyor. Bu büyük yıldızı çevreleyen siyah dairelerin içinde "Ya Allah" ibareleri var. Bu dairelerin sekiz tane olması cennetin sekiz kapısını simgeler. Sağlı sollu iki hayat ağacı bu tür gömlek ve kaftanların yine vazgeçilmez motiflerindendir. Aşağıdaki beş kareden başta ortada ve sondakinde kelime i tevhit yine kufi hatla yazılmış. altta felak suresindeki "min şerri ma halak"(yaratılmışların şerrinden" ayeti ile Tevbe Suresinin 128. ayetindeki ifadeler yer alıyor(ve zeyra ve berrae=sıkıntıdan ve zorlıktan). Bunun da altında çift taraflı Aynalı ya da müsenna da denir) celi sülüs "Ya Fettah" yazıyor. Bilindiği gibi Allah(C.C.)'ın güzel isimlerinden "Her Kapıyı Açan" anlamındadır. Gömleğin kol ve bel kısımlarının her iki tarafında da Fatiha suresi işlenmiş. Muhtemelen gömleğin arkasına doğru ayetlerin bir kısmı yazılmış olmalı. Zira belli ayetler(baş ve son kısımdaki) ön tarafta görünüyor.
XIII. yüzyıldan sonra altı köşeli yıldız, Almanya ve İspanya'da İbrani Kitab-ı Mukaddes el yazmalarında görülmüştür. Hekzegram’ın Yahudiler tarafından Davut Yıldızı ismiyle kullanıldığına dair en eski kaynak Nahmanides'in erkek torunu tarafından XIV. yüzyılın ilk yarısında yazılmış olan "Sefer ha Gevul" adlı kabbalistik bir eserdir. Hekzegram, Kabbalistlerin kullanımı sonucu kurtarıcı bir mesih beklentisi ve onun soyundan gelecek olan Hz. Davud (a.s.)'un Oğlunun kalkanının bir sembolü hâline geldi. Bu işaretin kurtarıcı bir mesih beklentisi ümidine yönelik yorumu XVII. yüzyılda sahte mesih Sabatay Sevi'nin (M.S. 1626-1676) taraftarları arasında revaç buldu. Bunun sonucu Davud Yıldızı “İsrail Tanrısının Mührü” (Megan ha-Elohe Yisrael) olarak nitelendirildi. Anca bu yorum Yahudiler arasında fazla ilgi görmedi. Davut Yıldızı, XVIII. yüzyılın sonlarında, Yahudiliğin sembolü olma yolunda yeni bir anlam kazandı ve Batı Avrupa'da popüler bir kullanıma sahip oldu. Bu sembolün diğer komşu Bohemya cemaatleri yoluyla Viyana’ya kadar ulaştığı varsayılmaktadır. Viyana’nın eski Yahudi mahallesiyle Hıristiyan Mahallesi arasındaki sınırı belirleyen yerin üzerine bir Davud Yıldızı oyulmuştur. 1656 tarihli ünlü Dikilitaş bugün hala ayaktadır.
Theodor Herzl (M.S. 1860-1904)'in çıkardığı "Die Welt" (Dünya) adlı siyonist dergide altı köşeli yıldızı kullanması, siyonistlerin onu siyonistliğin bir sembolü olarak benimsemelerini sağladı ve böylece 1897'de Basel şehrinde yapılan ilk siyonist kongrede siyonist hareketin sembolü olarak resmen kabul edildi. Davud Yıldızı, Yahudiler için yeni umutların, yeni bir geleceğin ve Filistin'de Yahudi Devleti'ni kurma teşebbüslerinin canlı bir sembolü oldu. Magen David Yahudiliğin simgesi olarak ilk kez 1933’te Prag Yahudi Cemaati tarafından onaylanıp, kullanılmış ve bu cemaatin özel ve resmi sembolü olarak kabul edilmiştir. 1940'larda İkinci Dünya Savaşı yıllarında Naziler, kendi kontrolleri altında bulunan topraklardaki bütün Yahudileri "Yahudi" sözü ve Davud Yıldızı bulunan bir utanç nişanesi kabul ettikleri sarı bir elbise giymeye zorlamışlardı. Bu uygulama sonradan Yahudiler için Davud Yıldızı'na şehitlik ve kahramanlık ifade eden bir anlam kazandırdı. Menora(7 kollu şamdan), Yahudilik için çok daha eski bir sembol olmasına rağmen 1948 yılında kurulan İsrail Devleti, Davud Yıldızı'nı millî bayrakları üzerinde kullandı ve böylece altı köşeli yıldız, Yahudi hayatında oldukça yaygın bir kullanıma sahip oldu ve Yahudilikle özdeşleşti. Siyon Yıldızı ya da Magen David’in önemi Kabbala ile ortaya çıkmıştır. Ünlü Kabbalist(kabala yorumcusu) Gerşon Şolem (Gershon Sholem), bu sembolle ilgili şunları söyler: “Hıristiyan dünyasınca kabul edilen Haç’a karşılık Yahudilerin de özgün bir sembol benimsemeleri ihtiyacı doğmuştu. Haç’ın ifade ettiği anlama sahip olmasa da, Magen David yaygınlıkla tanınıp sevilmiş bir şekildi ve Yahudi dünyasına kendini kolaylıkla kabul ettirmişti.”
Hindu ve Buddist kültürlerinde de önemli bir semboldür hekzegram. Hindu kültüründe Anandra Magra'dır. Sanskritçede “Büyük Mutluluk Yolu” anlamındaki Ananda Marga, mutluluk ifadesi olup yoga ve meditasyon uygulamalarında konsantrasyonu sağlamak amacıyla kullanılan bir semboldür. Aynı zamanda 1955’te kurulan bir sosyal hizmet kuruluşunun sembolü ve ismi olarak da kullanılmaktadır.Ananda Marga, iç içe geçen birbirine zıt iki üçgen, ortasında bir güneş ve svastikadan oluşur. Hindu ezoterizminde yukarı doğru olan üçgen toplumsal yardımı ve dayanışmayı, aşağı doğru olan üçgen de bireyin zihinsel aydınlanmasını ifade eder. Yıldızı çevreleyen güneş ise içsel ve dışa dönük (toplumsal hizmet) çabaların dengesini ve manevi ilerlemeyi sembolize etmektedir. Ortada, güneşin altında bulunan svastika da yerine getirilmesi gereken ruhani ya da nihai hedefi temsil etmektedir. Ananda Marga sembolü Hindistan’ın günlük yaşamında hemen her yerde görülebilen bir semboldür. Bu sembolle bir Hinduya inancının gereği olan kurallar hatırlatılmış olmaktadır. Bu sembol aynı zamanda Brahma’ya ve Brahma, Vişnu ve Şiva’nın birliğine inananların işaretleri olup, inanırları olan erkekler tarafından alınlarına çizilir
Bu tılsımlı gömleğin üzerindeki sembolleri de bir irdelemek de yarar var. Gömleğin boyun kısmındaki yazıyı okuyamıyorum. Sağlı sollu iki küçük yıldız hilal içinde resmedilmiş. İçindeki kufi htla yazılan yazıları da fotoğraf üzerinden okumak hayli zor. Ortadaki büyük yıldız formunun içinde yine kufi htla " maşaAllah, SubhanAllah La havle vela kuvvte illa billah"yazıyor. Bu büyük yıldızı çevreleyen siyah dairelerin içinde "Ya Allah" ibareleri var. Bu dairelerin sekiz tane olması cennetin sekiz kapısını simgeler. Sağlı sollu iki hayat ağacı bu tür gömlek ve kaftanların yine vazgeçilmez motiflerindendir. Aşağıdaki beş kareden başta ortada ve sondakinde kelime i tevhit yine kufi hatla yazılmış. altta felak suresindeki "min şerri ma halak"(yaratılmışların şerrinden" ayeti ile Tevbe Suresinin 128. ayetindeki ifadeler yer alıyor(ve zeyra ve berrae=sıkıntıdan ve zorlıktan). Bunun da altında çift taraflı Aynalı ya da müsenna da denir) celi sülüs "Ya Fettah" yazıyor. Bilindiği gibi Allah(C.C.)'ın güzel isimlerinden "Her Kapıyı Açan" anlamındadır. Gömleğin kol ve bel kısımlarının her iki tarafında da Fatiha suresi işlenmiş. Muhtemelen gömleğin arkasına doğru ayetlerin bir kısmı yazılmış olmalı. Zira belli ayetler(baş ve son kısımdaki) ön tarafta görünüyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder