10 Temmuz 2015 Cuma

HAFIZA VE HAFIZAYI GÜÇLENDİRME TEKNİKLERİ







HAFIZA VE HAFIZAYI GÜÇLENDİRME TEKNİKLERİ



 
HAFIZA NEDİR?                                                          
Yapılan araştırmalar gösteriyor ki beynimiz yaklaşık bir milyar rondan (sinir cresi) oluşuyor.Bu kadar çok nöronun bilgi depolama kapasitesi dünyadaki bilgilerin çok yük bir kısmı içerebilecek yüklüktedir..Bilgilerin nöronlara yüklenebilmesi öğrenmedir.Nöronlara yüklenen bu bilgilerin bulundukları yerden çağrılabilmesi ise''harlama'' dediğimiz reçtir.Nöronlara yüklenmiş olan bilgi kümeleri arasında bağlantı olturabilmek üretici zekanın ortayaçıkmana yol ar.Hafıza ,öğrenebilmeyi (yani bilginin depolanma )ve hatırlamayabilmeyi (yani bilginin depodan çağrılabilmesini) kapsar.


Beyin hücrelerinin DNA sı diğer crelerden farklı olarak rekli yeni bilgiler yüklenir.Beyin her yeni bilgiyi aldığında beyindeki ronların çekirdekleri değişime uğrar.Bu yüzdendir ki biz rekli yeni bilgiler ediniriz,vücudumuzun yapı ay kaldığı halde beynimizin yapısında değişim olur.
Bizler çocukluğumuzdan kalma birçok bilgiyi hatırlayabiliriz.Bu durum ronlarımızın çocukluğumuzdan beri hayatları rrmelerinin bir sonucudur.Vücut hücrelerimizin önemli bir bölümü ortalama üç ay yaşayıp ölmekte ve yerlerine yenileri yapılmaktadır.Beyin hücreleri ise varlıklarını sürdürmektedir.Beyin hücresinin ölmesi demek onun taşıdığı bilginin ömür boyu kaybedilmesi demektir.


2.Beyin Kapasitesi:
Beyin kapasitesi beyindeki ron sayı ve bu ronlar arasındaki bilgi iletebilme yoğunluğu
demektir.Beynin kapasitesini etkileyen faktörler şunlardır;

a)Beynin çaşırken ihtiyaç duyduğu enerji:
Beynin ihtiy duyduğu en temel iki kaynak oksijen ve glikozdur.Bu demektir ki bol oksijen beynin etkili çalışma sağlar ve beyin etkili çalışmaya devam ederse etkinlik derecesi sürekli artar.Oksijeni beynimize kan taşır.Kanımızda bulunan hemoglobin ve alyuvarlan oluşumu için de demire ihtiyvardır.Aldığımız besinlerin,haza zeka ve konsantrasyon gücü üzerinde çok yük etkileri vardır.Beynimiz günlük karolilerimizin ortalama %30 nu harcamaktadır.Glikoz ise doğru beslenme ile karşılanır.Doğru beslenme vücudun ihtiy duyduğu besinleri yeterli oranda almakla mümkündür.



 


b)Beyinde bilgi iletimini slayan nörotransmitter maddeler:
Nörotransmitterler küçük kimyasal maddelerdir.Bir rondan aldıkları bilgiyi sinir ağları aracılığı ile diğer nörona iletirler.Bir ismi harlamak ,bir mle ezberlemek ,bir duygu yaşamak gibi binlerce ruhsal ve bedensel işlev beyin içindeki ve dışındaki lgelere bu kimyasal maddeler aracılığıyla iletilir ve işlem tamamlanır.Beyinde nörotransmitterlerin çok azalması beyin işlevlerini azaltır.Başta
serotonin olmak üzere binlerce madde nörotransmitter olarak görev yapar.Nörotaransmitterlerin azalmana yol açan en önemli faktör sürekli strestir.Alkol ve oksijensizlik de bu kimyasalların
azalmana yol açan diğer faktörlerdendir.



c)Nöronlar arasındaki bağlantılar: Beynimizde bulunan nöronlan tamamı birbirlerine bağlı değildir.Bu bağların bir kısmı anne karnında iken oluşur.Neredeyse tüm bağlar ise dünyadaki etkinliklerimizde olur.Bu bağların sayısı arttıkça zekamız yani beynimizle yapabileceğimiz iş gelişir.Biz bu bağları bilinçli ya da bilinçsiz geliştiririz.Bu bağların gelişmesinin tek yolu bilgilerin birbirleriyle ilişkilendirilmesidir.Kim daha çok öğrenir daha çok düşünürse var olan

potansiyelini o oranda geliştirerek daha

 
kapasiteli bir beyne sahip olur.



3.Hazanın İşleyişi


Haza genel kabul gören teorilere göre üç ayrı sistemin birlikte çalışması olarak değerlendirilmektedir.Yani biz birbirini tamamlayan üç ayrı hafıza aşamana sahibiz. Bunlar; a)Çok Kısa Süreli Haza(20-30 saniye kacılık...bilgi elektiriksel yapıda)
b)Kısa Süreli Hafıza(20 dakika-1gün kacılık...bilgi elektro kimyasal yapıda)
c)Uzun Süreli Hafıza(beyin -ron yaşadığı rece...bilgi kimyasal yapıda)


Bilinç Düzlemi:Çok kısa süreli hazada dolaşırken farkında olunan ve ikinci aşamaya
taşınacak olan bilgilerdir


Bizler b duyumuz yardımıyla mesajları dış dünyadan alız.Algı organlamız aldıkları mesajları elektiriğe kodlarlar.Bu mesajlar çok karmaşık sinir ağlarıyla değerlendirilmek üzere beyine iletilir.Tüm bu mesajlar elektiriksel olarak önce çok kısa süreli hafızamızda toplanır.Bu alanda henüz elektirik yapıda olan bilgi 20 saniye kadar bekleyebilir.Bu süre sonunda bu alan boşaltılır ve yerine yeni mesajlar gelir.Çok kısa reli hazayla doğrudan ilşkili '' bili zlemi'' dediğimiz alan çok kısa süreli hafızadan sıçrayan ya da buradan seçilerek anan farkında olunan mesajlarla doludur.Farkında olmadığımız diğer mesajlar çok kısa reli hazada sönüp giderler ve hatırlanmaları mümkün değildir. Bilinç düzlemine gelen bilgi kısa süreli hafızaya gmeye aday bilgidir. sa süreli hafızadaki bilgi 20 dakika ile bir gün arasında bir ömre sahiptir.Bu sürede bilgi yanık sönükleşir ya da uzun süreli
hazaya geçer.Bu reçte beyin enerjiye ihtiy duyar.
Eğer kısa reli hazada iken bilgi hatırlanırsa o bilgi elektirikle uyarılmış ve böylece bilince çıkarılmış olacaktır.Böylece bilgiye yeni enerji yüklenir.Beyin bu enerjiyi kullanarak bilgiyi kalı ve kimyasal olarak ronlara yerleştirir.Eğer bilgi yeterince sık gerektiği kadar enerji yüklenerek tekrar edilirse bu bilgi kesin olarak uzun süreli hafızaya yerleştirilmiş olacaktır.Örneğin trafik kazası giren bir kişi ,tüm duyuları ile yoğun bir şekilde bu kazaya ilişkin bilgileri almıştır.Dolayısıyla bu bilgiyi tekrarlamana gerek kalmadan onu uzun süreli hazasına yerleştirecektir.Ancak yoğunluk kişinin kaldırılamayacağı şekilde şiddetli olursa bu kez de şok yaşanır ve bilgiye ulaşan yollar kitlenir kişi kaza anı hatırlayamaz.


HAFIZAMIZI NELER ENGELLER?



 
1.Beyine yeterli malzemenin sağlanmaması:


Vücudumuzun kullandığı oksijenin büyük bir kısmı beyinimiz tarafından kullanılır.Beynimiz çok miktarda oksijen ,glikoz ve bazı enzimleri kullanır.Bu malzemeler yeterli olmadığında beyin fonksiyonları sağlıklı
gerçekleştiremez.



2.Beynin çalışma akışının bloke edilmesi:


İnsan sürekli stres yaşadığında vücut gerilir.Gerginliğin devam etmesi halinde beyin ve vücut kısa sürede mevcut glikozu yakar,enerjisini tüketir


















.


3.Beyin kapasitesinin eksik kullanılması:Son yapılan araştırmalar beyin kapasitemizin çok az bir kısmı kullandığımızı göstermektedir.Beynimizin sağ ve sol lobunu birlikte kullandığımızda kapasitesinin daha artacağı bildirilmektedir.Beynimizin daha çok mank ve matekmatiksel düşünme biçiminin bulunduğu sol lobunu kullanıyoruz.Sanat,ritm,renk gibi olgulan bulunduğu sağ lobunu aktive etmemiz gerek.


4.Beyin kapasitesinin zayıflatılması:


-TV seyretmek
-Kontrolsuz hayal kurmak

 
-Cinsel imgelere saptlanmak














5.Sistemsiz düşünme alışkanlığı:


Sistemli düşünen kişi bilgi parçaları arasındaki ilişkileri kurabilen ,bilginin nereye yerleştirileceğini bilen kişidir.Ezberlemek en tipik sistemsiz öğrenme biçimidir.



Bütün bunlar gösteriyor ki güçlü bir hazaya sahip olabilmek ya da hazamızı güçlendirebilmek elimizde.Yapmamız gerekenler ise basitçe sıralarsak dengeli beslenmek ,sağklı bir yaşam, hayamızdaki stresi en aza indirgemek, okumak ,araştırmak,bulmaca çözmek ve beynimizi yavaşlatan unsurlardan uzak durmak.


HAFIZA GÜÇLENDİRME TEKNİKLERİ


Hazanızı basit alıştırmalarla güçlendirebilirsiniz. Kolaykla her yerde çok zaman harcamadan yapabileceğiniz bu 10 aştırmayla güçlü bir hafızaya sahip olabilirsiniz.


Ters el alıştırması: Sağ elinizi kullanıyorsanız, biraz da sol elinizi çaştırmaya başlayın. Slarınızı sol elinizle tarayın veya çayınızı kaşıkla alışık olduğunuz yönün tersine karıştın.
Kalemi ters elinizle tutun. Biraz üreticiliğinizi kullanın ve daha neleri tersten yapabileceğinizi bulun. Tabii bulduklarınızı da hemen deneyin. Sonuç olarak, rutin alışkanlıklarınızı kırar ve beyninizin kullanmadığınız diğer yarısı da harekete girmiş olursunuz.














Çocuk oyunu aştırması: İşe veya aşverişe giderken, pkı bir çocuk gibi merak içinde bütün duyularınızı harekete girin. Bakın, dokunun, dinleyin, koklayın. Çiçek açan ağacın kokusunu keşfetmeye çalışın. Fında satılan taze ekmeklerin kokularını algılamaya çalışın. Yürüdüğünüz zeminin özelliklerini hissedin. Caddede duyduğunuz sesleri ayştın. Yanınızdan geçen insanların tek tek konuşmalanı dinleyin. Evinizde gözlerinizi kapatarak bir yerlere ulaşmaya çalışın. Kısacası, duyularınızı alışık olmadığınız tarzda kullanın. Bu şekilde çok ender yaptığınız blantıları
canlandırır, beyninizin kapasitesini arttırırsınız. Eğer bu yapklarınızdan zevk ar ve insan veya olayları detaylı algılamayı rrürseniz, hazanız her zaman canlı kalmaya devam eder. Duyu
organlanızın ne kadar fazlanı kullanırsanız, unutmak istemedikleriniz o kadar sağlam kalır.


 
Harf alıştırması: Elinize bir gazete ve bir fosforlu kalem an. Sırasıyla paragrafları okuyun ve çift yazılmış harflerin üzerini çizin. Örneğin, çift t ve m'lerin üzerini işaretleyin. Bir sonraki aşamada, kelime içinde birden fazla geçen harflerin üzerini çizin. Alıştırmayı yaparken, kelimelerin üzerinde fazla düşünmeyin ve hemen işaretleyin. Böylelikle
konsantrasyon gücünüzün ne kadar uyarıldığını hemen hissedeceksiniz. Başarılı olma isteğiniz ve aldığınız zevk zihnin canlanmanı arttırır.

Polisiye alışrması: ''Dün akşam şu saatte ne yapm, neredeydim, iki saat önce ne yapm?'' gibi, genellikle polisiye romanlanda veya filmlerinde sorulan soruları kendinize yöneltin. Ve tabii

cevaplamayı da unutmayın. Bu alıştırma sonucunda yapklanıza karşı dikkatinizi geliştirebilirsiniz. Ayca kısa hafızanızı da harekete girmiş olursunuz.

Yürüyüş alıştırması: Asker yürüyüşü gibi olduğunuz yerde hareket edin. Sol bacağınızı her kaldırdığınızda, önce sağ elinizle, sonra sol elinizle dizinize dokunun. Bu esnada o kadar esnek hareket edin ki, bacınızı indirirken, kolunuz başınızın üzerine gelecek kadar yükselmeli. Bu hareketleri birk kez tekrarlayın



Bunu yaparken sadece kan dolaşımınız hızlanmaz, aynı zamanda koordinasyon yeteneğiniz de artar. Böyle çaprazlama hareketlerle beyninizin her iki tarafı kullanmış olursunuz.

Ressam alışrması: Burnunuzun ucunda bir fırça oldunu hayal edin. Bununla havaya en sevdiğiniz renkte yatay bir sekiz çizin. Bu hareketi gevşek ve dengeli yapın. Kendinizi Leonardo da Vinci veya sevdiğiniz bir başka ressamın yerine koyun. Bu çizim hareketleri, yorgun zihninizi hemen canlandırır. Ay zamanda beyni bloke eden stresi etkili biçimde yok eder.

Ajan alışrması: Bu aştırmayı daha çok sokakta yapacaksınız. Çevrenizde bulunan arabalan plakalana bakın ve plakadaki harflerden kelimeler, hatta mleler türetmeye çaşın. Böylece, sadece sıkışık trafiğin eğlenerek çabuk geçmesini sağlamaz, ay zamanda kelime hazinenizi geliştirir ve beyninizi canlandırırsınız. Bu alıştırma, acil plaka ezberlemeniz gerektiği durumlarda çok işinize yarayabilir.

Otobiyografi aştırması: Düşünün ki hayat hikayenizi tekrar yazmanız gerekiyor. Burada, işe gittiğiniz ilkokuldan başlayabilirsiniz. Bunun için en yakın arkadaşınızın kim, tipinin nasıl olduğunu hatırlamanız gerekiyor. Tabii sınıfınızın zenini, görüntüsünü de. Ayrıca sınıfınızın penceresinden neler göründüğünüzü de hayalinizde canlandırmaya çaşın. Bu alıştırmayla, kişilerle ilgili hafızanızı harekete girirsiniz.

Resim alıştırması: Bu alıştırmayla alışveriş listelerini çok kolay ezberleyebilir, hazanızı güçlendirebilirsiniz. Bunun için kalem kağıt alın ve kağıdın üzerine bir tane mum, bir kuğu, üç kollu bir kaktüs, üç yapraklı bir yonca, b parmaklı bir el, hortumunu yukarı kaldırmış bir fil, sola dalgalanan bir bayrak, saatli bir yumurta, sapının üzerinde duran bir pipo, davul yanında duran bir adam, iki deniz feneri ve bir saat çizin. Her resim bir sayıyı sembolize ediyor. Ardından sembolleri

sayılara göre ezberleyin. Örneğin, mum biri, kuğu ikiyi, kaktüs üçü ifade ediyor. Bu sıralamaya hakim olduğunuzda sembollere aknızda tutmanız gereken bir listeyi koyabilirsiniz. Eğer bu bir aşveriş listesiyse, mumun süt şişesinin üzerinde durduğunu, kuğunun boynunda portakal filesinin asılı olduğunu hayal edebilirsiniz. Bu aştırmayla, zihninizde listeler oluşturmayı daha kolay başarırsınız.

Hipnoz aştırması: Özellikle stresli anlarınızda veya kaygıya kapıldığınızda olumlu kelimelerden destek almaya bakın. Bunlarla olumsuz düşüncelerinizi yok eder, hedeflerinize daha kolay ulaşmanızı sağlarsınız. Eğer önemli bir görüşmeden önce, hafızanızın sizi yarı yolda bırakacından korkuyorsanız, her gün gözlerinizi kapatarak kendi kendinize tekrarlayacağınız bir mle belirleyin. Örneğin, Benim için gerekli olan her şeyi biliyorum ve çok sakinim mlesini tekrarlayabilirsiniz. Ayca önemli olan, bunu her gün uygulamanız.

KAYNAKLAR

1.Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi..Prof.Dr.Ayhan Aydın
2.Yaşamın temel kuralla.1989 meteksan Prof.Dr Ali Demirsoy
3.Endokronolojjiye giriş 1989 meteksan,..Prof .Dr Aşkın Tümer
4. http://www.pdrciyiz.biz/hafiza-nedir-t1081.html (Esin Sağlamcı, Ankara 2005)
5.http://www.genbilim.com/content/view/4182/38/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder