Maniyerizmin en önemli temsilcilerindendir..Asıl adı Giulio Pippi olan Romano'nun daha 1514'te Raffaello' nun öğrencisi ve baş asistanı olarak kayıtlara geçmesi, onun çok genç yaşta olgunlaşmış bi sanatçı olduğunu gösterir..Vatikan Sarayındaki Incendio Odası fresklerinde Raffaello ile birlikte, ustanın ölümünden sonra da İsa'nın Bedene Bürünüşü ( 1520, Vatikan Müzesi ) adlı resminin tamamlanmasında yoğun olarak çalışmıştır..Maniyerizm'in başlangıcı sayılan bu resim büyük olasılıkla Raffaello'nun atölyesinde tamamlanmıştı.. Giulio Romano, Raffaello'nun ölümünden sonra bağımsız bir sanatçı olarak öne çıkmış, Kutsal Aile ( Prado Müzesi-Madrid ) " Kutsal Aile Azizlerle Birlikte " ( S. Maria dell'Anima, Roma ) gibi resimlerinde Raffaello'nun üslubunu kendi özgün üslubuna dönüştürmüştür.. Bu yapıtlarında Roma'nın Antik Çağ yapılarını büyük bir özenle ve doğrulukla betimlediği görülür..
Giulio Romano 1524'e kadar Roma'da mimarlık yapmış; Raffaello'nun ölümüyle yarım kalan Villa Lante al Gianicolo'yu ( 1523 ) tamamlamış ve Palazzo Maccarani'yi ( yaklaşık 1520-24 ) gerçekleştirmiştir.. Palazzo Maccarani gibi daha ilk dönem çalışmalarında bazı mimari öğeleri alışılmadık biçimlerde, ama cephenin klasik Rönesans kimliğini bozmadan kullanarak, Yüksek Rönesans'ın dengeli veağırbaşlı yapı-bezeme ilişkisinden kopmuş ve Klâsik kurallarla serbestçe oynamıştır..
1524'te Dük Federigo Gonzaga'nın hizmetinde çalışmak üzere, Mantova'ya giden Romano yaşamının sonuna kadar burada kalmıştır..Bu dönemin en önemli ürünü, villa suburbana tarzındaki yazlık saray " Palazzo del Te " dir.. ( 1525-32 ), Tipik bir Roma villası olan Palazzo del Te, kare bir açık avlu çevresinde alçak oda sıralarından oluşur..Planda simetri aranmamış, dört kol birbirinden farklı düzenlenmiştir..Asıl giriş cephesi, avlu ve onu izleyen bahçe bir eksen üzerine yerleştirilmişken, bu eksen bahçe ortasında 90° lik beklenmedik bir dönüşle yan cephede bir kapıya ulaşır.. Böylelikle bahçe cephesini oluştura bu giriş ile asıl giriş birbirine dik açıda yerleştirilerek klasik hiyerarşi ve simetri kuralları altüst edilmiştir..
Bu alışılmadık düzenlemenin yapının oturduğu topografyadan kaynaklandığı ileri sürülebilirse de, yapının öbür bölümlerinde de (örneğin ; giriş cephesi ve giriş holü ) beklenmedik öğeler bulunması, burada alışılmış kurallardan bilinçli bir kopuşun amaçlandığını akla getirmektedir.. Bu kopuş klasik kuralların hiçe sayıldığı, buna karşılık hayal gücünün zorlandığı, mimari öğelerin bazan eğlendirici birer oyun gibi, bazan da karmaşa, şaşkınlık ve rahatsız edici, hatta korkutucu etkiler yaratmayı amaçlayarak kullanılması olarak algılanır..Alışılmamış bu özellikleriyle Palazzo del Te , Maniyerizm'in en önemli örneklerinden biri sayılır.. Ancak Romano'nun yapılarının teker teker ele alınarak analiz edilmesi yeni tezler ileri sürülmesine, örneğin Palazzo del Te'de klasik ilkeleri uygulayabilmek için özel bir çaba gösterdiği iddiasına yol açmıştır.. Gene de sanat tarihçileri l6. yy'ın bu aykırı üslubunu çağdaş mimarlık, resim ve heykel sanatı içinde ayırt etmekte ve en yetkin temsilcileri olarak Giulio Romano ile birlikte Michelangelo' yu saymaktadırlar.. Palazzo del Te' nin salonlarındaki Maniyerist duvar resimlerinde Romano'nun yanılsamalı perspektife yer verdiği görülür..
Sanatçının Mantova'da gerçekleştirdiği yapıtlar arasında Balık Pazarı gibi iddiasız yapılardan ( 1530 ), Düklük Sarayının ek yapılarına kadar birçok yapı bulunur.. En önemlileri Palazzina della Paleologa ( 1531 ) ile Romano'nun kendi evidir ( 1538-44 )..Bu ev Maniyerizm'in zeki ve eğlenceli buluşlarıyla süslüdür.. Romano, Ferrara ve Bologna'nın yanı sıra Vicenza'ya da zaman zaman danışman olarak davet edilmiş ve bu kentte Pazar Meydanı tasarımını yapmıştır.. Daha sonra Palladio' nun tamamlayacağı Palazzo Thiene'nin ilk çizimlerini de onun hazırladığı sanılır..
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder