DUA ETMEK
CİN KAVRAMI
Cenne fiilinden türemiş olan cin kelimesi sözlük anlamı itibariyle, örtmek, ka- patmak anlamına geldiği, farklı fiil kalıplarında, kefenlemek, gecenin kararması, aklın yok olması, uzayıp kalınlaşmak, gizlenmek,saklanmak, yılan, cin, kalp, ruh, gizli iş, bostan, cennet gibi manaları içine almaktadır.(İsfehani,203-204;Zebidi,C18,180)
Kuran’da örtmek (Enam, 76), yılan (Neml, 10), cin (Enam, 100), delilik (Araf, 184; Hicr, 6), bostan, bahçe (Bakara, 265; Sebe, 15), Cennet (Muhammed, 15), kalkan (Mücadele, 16),çocuk (Necm, 32)gibi anlamlara gelen cin kavramı(Bayraklı,2002c,406-407) görünmeyen bir varlığa ad olarak çeşitli özelliklere sahiptir. Bunları ayetler ışığın- da anlatmaya çalışarak, konuya devam etmeden evvel, cin varlığını da dair detaylı açık- lama için ayrıca, Elmalılı Hamdi Yazırın Tefsirine de bakılabileceğini hatırlatmak iste- riz.(C8, 359-370 )
Kur’an, cinlerin zehirli bir ateşten yaratılmış olduğunu (Hicr, 27) Cân adında bir varlığın da ateşten yaratıldığı (Rahman, 15) söylemektedir. Cân denilen bu varlığın, cinlerin atası ve başı olan İblis olabileceği de Kuran’ı yorumlayanlarca belirtilmektedir. (Bayraklı, 2001a, 315) Cinler, insan emrinde çalıştırılıp, istihdam edilen, bedenlenebilen varlıklardır. (Sad, 37; Sebe12-13) İman ve inkarı seçen iki farklı cin
grubunun olduğu, Allah’a yalan isnadında bulunan inkarcı ve nankör cinlerin olduğu, insanların cinlere sığınıp, cinlerin taşkınlığını artırabilecekleri, cinlerin ilahi alemden bilgi sızdırıp, kulak hırsızlığı yapmaya çalışan varlık türleri olduğu Cin suresi 1.ile
9.ayetler arasında anlatılmaktadır.İblis cin olduğundan bu özelliklere sahip bir varlık- tır.Onun cin oluşunu, meleklerin Kurandaki özelliklerini ortaya koyarak da anlatabili- riz.Bu noktada Melek kavramına değinmek gerekecektir.
Şeytanın şirkle inanç dünyalarını donatan lara olan arkadaşlığına,şirki insana güzel gösteren nefsin (Bakara,54) sebebiyet verdiğini hatırda tutarak ne gibi tedbirler alınabilir?
Din eğitimi ve Genel eğitim, şeytanın etkisinden emin olmak için nefsin yapı- sını,özelliklerini ve zaaflarını iyice belirleyerek, insanların nefsini akıl,bilgi,vahiy,iman ve ahlaki değerleri kullanarak eğitmeli, satanizm tehlikesine karşı dayanıklı ve dona- nımlı olması yönünde çaba sarf edip, sosyal kurumlar ve bilimlerle bu doğrultuda ileti- şim içinde olmalıdır.
Yukarıda bahsi geçen şeytana karşı korunmanın yollarına başvuranların, en so- nunda yapması gereken ve diğer bir korunma yolu olan dua etme, Kuranın hem şeytana karşı korunmak için ve hem de diğer konulardaki gayretlerin başarıyla sonuçlanması ve isteklerin yerine gelmesi noktasında olmazsa olmaz eğitimsel metotlarındandır.
Dua, insanın acziyetini kavrayarak Rahmanın var ve yüce oluşunu idrak etme- si,her iş ve olgunun Rahmanın izni olmadan başarılamayacağının bilincinde olarak in- sanın Tanrıdan yardım istemesi, bilhassa zorluklar anında onun gücüne muhtaç olarak, ona yalvarmasıdır.Dua mutluluk veya sıkıntı gibi her durumda Rahmana yakarıştır.Dua Allah’ın insana değer atfetmesini sağlayan bir güçtür.''Duanız olmasa Rabbim niye size değer versin.''(Furkan,77)Peki bu güçlü silahın şeytanla mücadelede nasıl bir işlevi veya etkisi vardır?
İnsan yavrusu daha dünyaya gelmeden önce şeytandan ve onun kötü tesirlerinden korunması için Allaha dua etmek, Kurani eğitim sürecinin en önemli unsurlarındandır. Bu unsur ebeveynlere çocuk yetiştirme bilincini de aşılamakatadır.''.....ben onu da soyunu da kovulmuş şeytandan sana sığındırırım.''(Ali-İmran,36)Hz. Meryem’in annesi İmranın Meryem doğmadan önce, kendi karnındayken Meryem’e yaptığı dua olan bu ayette Allah, anne karnındayken ve daha doğmamış insanı etkileyecek şeytani tesirlere karşı dua ile tedbir alınmasını istemiş olduğundan İmran bu duayı yapmıştır. Allah’ ın böyle bir dua isteğini şu ayette görmekteyiz.''Şeytandan bir dürtü gelecek olursa Allah’a sığın.''(Fussilet,36)Bu ayetlerle gelen ilahi emirleri yerine getirenler de tıpkı Meryem için annesinin Allah’a yalvardığı gibi Allah’a yalvarmışlar ve''Şeytanın dürtmesi ve tahriklerinden sana sığınıyoruz.''(Müminun97) demişlerdir ve bizim de bu metotla şeytani etkilerden uzak olmamız mümkündür.
Şeytanın insanı Allah’ la aldatıp vahyi çarpıtarak vahiy dışı din oluşturma ça- bası, vahyi anlama ve anlatma, öğrenme ve öğretmekle görevli peygamberlerle birlikte başlamış ve şeytanın İlahi mesaja beşeri fikirler ve istekler katma arzusuna karşın Al- lah,elçisine “Kuranı o kuduğun zaman,o kovulup taşlanmış şeytandan Allah’a s ı- ğın.”(Nahl;98,99) emrini vermiştir.Bu emrin bugünkü muhatapları olan bizler, Kuranın okunup anlaşılması noktasında şeytandan gelebilecek, vahyin lafzını değil de manasını çarpıtıp başkalaştırma eylemlerine alet olmamak, için bu duayı sıklıkla yapmalıyız.Zira, Kuranın değil de beşeri düşüncelerin vahiy gibi din gibi anlatılıp algılatılmaya çalışıldı- ğı son zamanlarda, bu duayı yapmamız ve din dışı Kuran dışılığa dur dememiz de ve bu çabadan sonra bu çabayla beraber Allah’tan şeytani etkilerine karşı bizi ve vahyi koru- masını isteyerek duada bulunmamız gereklidir.Her ne kadar vahyin lafzı Allah’ ın koru- ması altında(Hicr,9) ise de ona mana vereceklerin de kendilerini şeytanın Allah’ la al- datmasına engel olması için Allah’a dua etmelerinin, ne kadar lüzumlu ve önemli oldu- ğu bu ayetlerden anlaşılmaktadır.
Şeytandan korunmaya yönelik olarak Kuranda yer alan ve en önemli dualardan biri olan Nas suresini de bu bağlamda zikrederek konuyu sonlandırmak istiyoruz. “De ki:İnsanların kalplerine vesvese sokan,pusuya çekilen cin ve insan şeytanının şerrinden insanların Rabbine,Melikine,İlahına sığınırım.”
İnsanın kalbine vesveseyi tahrik ve kışkırtmayı sokmak için pusu kurmuş bek- leyen insan ve cin şeytanlarının her türlü kötülüklerinden emin olmak için, buraya ka- dar dile getirmeye çalıştığımız tedbirler ve metotların ardından ve her daim Rabbimize, bizi terbiye edene bizi şeytana karşı koyacak şekilde eğitene ,her şeyin tek ve gerçek sa- hibi ve hakimine ve tek olan tanrıya dua edip, ona sığınmak ve ondan yardım dilemek bu ayetler ışığında Kurani eğitimin bir metodu olarak karşımıza çıkmaktadır.
Dua etme metodu, eğitimsel bir metot olarak din eğitiminde ve ahlak eğitimin- de insanlara kazandırılmalı ve şeytani her türlü kötülüklerden koruyucu bir silah görevi gördüğü unutulmamalıdır.Ve yine unutulmamalıdır ki, her sıkıntıdan kurtulmak ve tabi ki şeytani kötülüklerden etkilenmemek veya onlardan korunmak için, bireyin yukarıda bahsi geçen yollara başvurması ve bunların ardından ve bunlarla beraber Rahmanın yar- dım ve desteğini istemesi gerekir.Hiçbir istek ve iradenin ve buna bağlı çabanın olma- dığı yerde Allah’ın kötülükleri önleyeceğine dair pasif ve son derece yanlış bir bilince sahip olma ve bunu diğer insanlara bir bilinç ve yaşam biçimi olarak kazandırma, en başta Kuranın yasakladığı bir tutum olup, bu tutumla eğitim ve din eğitimi gerçekleş- tirmek suretiyle şeytani tesirleri de önlemek mümkün değildir.
.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder